Συμβουλές για μια πετυχημένη σχολική χρόνια

Για πολλούς μαθητές, η επιστροφή στο σχολείο είναι μια συναρπαστική κατάσταση – μια ευκαιρία να κάνουν καινούργιους φίλους, να ξεκινήσουν νέες ενδιαφέρουσες εξωσχολικές δραστηριότητες και να αναλάβουν καινούργιες ευθύνες.

Για όλους τους μαθητές – ακόμα και για εκείνους που δυσκολεύτηκαν την προηγούμενη χρονιά – είναι επίσης μια ευκαιρία για μια καινούργια αρχή προς την ακαδημαϊκή επιτυχία.

Καθώς εσείς είστε οι πιο σημαντικοί “προπονητές” στον αγώνα των μαθητών για την επίτευξη των στόχων τους, τα παρακάτω βήματα αποτελούν μια σημαντική προσέγγιση την οποία μπορείτε να ακολουθήσετε για την καλύτερη προετοιμασία των παιδιών σας στο ταξίδι που ξεκινά.

Δημιουργήστε ευχάριστο περιβάλλον μάθησης

Η μελέτη προϋποθέτει οργάνωση χρόνου και δουλειά. Η τηλεόραση, η νέα τεχνολογία καθώς και οι άλλοι παράγοντες συχνά συντελούν στην απόσπαση προσοχής των μαθητών. Δημιουργήστε ένα ήσυχο, καλοφωτισμένο, οργανωμένο με όλον τον απαραίτητο εξοπλισμό χώρο μελέτης ο οποίος θα βοηθήσει το παιδί να συγκεντρωθεί στο διάβασμά του και θα συνεχίσει την ικανότητά του να συγκρατεί το υλικό του. Το κάθισμά του θα πρέπει να είναι άνετο – μία ανατομική με όρθια πλάτη καρέκλα – θα κρατά το παιδί ξεκούραστο αλλά και σε εγρήγορση σε αντίθεση με τα μαλακά καθίσματα που προκαλούν υπνηλία.

Δημιουργήστε πρόγραμμα μελέτης

Η αρχή της σχολικής χρονιάς είναι η καλύτερη περίοδος για να θέσετε τις παραμέτρους που θα ισορροπήσουν το χρόνο μελέτης με τον ελεύθερο χρόνο.

Καθορίστε συγκεκριμένο χρόνο μετά το σχολείο ή νωρίς το απόγευμα ο οποίος θα πρέπει να αξιοποιείται μόνο για μελέτη. Αυτή είναι μία στρατηγική που έχει αποδειχτεί ιδιαίτερα αποτελεσματική για αμέτρητους μαθητές πολλά χρόνια τώρα. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την απόφασή σας για την επιλογή του καλύτερου χρόνου μελέτης.

Ένας από τους σημαντικότερους σχετίζεται με τους χρόνους κατά τους οποίους τα επίπεδα ενέργειας του παιδιού είναι αυξημένα ή μειωμένα. Κάποια παιδιά, για παράδειγμα, μπορεί να μελετούν πιο αποτελεσματικά ξεκινώντας αμέσως μετά το σχολείο, αφήνοντας το απόγευμα για άλλες δραστηριότητες. Άλλα μπορεί να χρειάζονται χρόνο ξεκούρασης το μεσημέρι αφιερώνοντας χρόνο μελέτης νωρίς ή αργά το απόγευμα.

Άλλος σημαντικός παράγοντας είναι το πρόγραμμα των εξωσχολικών δραστηριοτήτων. Έχοντας στο μυαλό σας τον απαραίτητο χρόνο μελέτης καθημερινά, κοιτάξτε τις δραστηριότητες που θέλει το παιδί σας να συμπεριλάβει στο πρόγραμμά του. Κάνετε μια ειλικρινή συζήτηση για να καθορίσετε ποιες δραστηριότητες είναι οι πιο σημαντικές για το παιδί σας και δείτε αν μπορείτε να πάρετε μια απόφαση σε συνεργασία με το παιδί σας. Επίσης, αποφασίστε μαζί και ποιος είναι ο καλύτερος χρόνος μελέτης μεταξύ των δραστηριοτήτων.

Δημιουργήστε αποτελεσματικές σχέσεις με τους δασκάλους του παιδιού σας

Η έναρξη της σχολικής χρονιάς επίσης σηματοδοτεί μια καινούργια ευκαιρία για τους γονείς να θέσουν τα θεμέλια για ένα συνεχή, αποτελεσματικό διάλογο με τους εκπαιδευτικούς του παιδιού σας.

Έχετε συχνή παρουσία στο σχολείο. Ζητείστε δεκαπενθήμερη ενημέρωση σχετικά με τα δυνατά σημεία αλλά και τις αδυναμίες του παιδιού και που αυτές εμφανίζονται (π.χ. στο γραπτό ή προφορικό λόγο; – στην ανάγνωση ή και στην κατανόηση κειμένου; γραπτού; ή προφορικού;). Ρωτήστε σχετικά με τις εξετάσεις (εσωτερικές ή εξωτερικές) της χρονιάς (π.χ. πότε είναι προγραμματισμένες να γίνουν; Θα χρειαστούν έξτρα ώρες προετοιμασίας; Τι θα σημαίνει αυτό για τι ήδη επιβαρυμένο πρόγραμμα του παιδιού;)

Ενημερωθείτε για την πολιτική του σχολείου σε θέματα ενημέρωσης για την επίδοση του παιδιού (π.χ. υπάρχουν άλλοι μηχανισμοί πέρα από την παράδοση ελέγχων ώστε να είστε ενήμεροι για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο μαθητής; Υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα και ποια για να ξεπεραστούν οι δυσκολίες;)

Ζητείστε να μάθετε ποιοι είναι οι μαθησιακοί στόχοι της συγκεκριμένης χρονιάς (π.χ. τι ακριβώς θα μάθει το παιδί φέτος και τι θα μπορεί να κάνει με τις γνώσεις που θα αποκτήσει; πως ακριβώς θα αξιολογείται η επίτευξη των στόχων; με ποιους τρόπους / ποιες στρατηγικές ο μαθητής θα γίνεται αυτόνομος, ανεξάρτητος και θα αναλαμβάνει την ευθύνη που του αναλογεί για τη δική του μάθηση; προτείνει ο καθηγητής τον τρόπο και τη σωστή σειρά διαβάσματος στο σπίτι;)

Η πρώτη συνάντηση γονέα – δασκάλου είναι η καλύτερη ευκαιρία για να διευκρινίσετε τα συγκεκριμένα ζητήματα και να μάθετε τις θέσεις του εκπαιδευτηρίου για το πώς μπορείτε να βοηθήσετε.

Δημιουργώντας το σωστό περιβάλλον στο σπίτι και ένα δυνατό, θετικό σύνδεσμο με το εκπαιδευτήριο, μπορείτε να δώσετε στο παιδί σας το προβάδισμα που θα το οδηγήσει στην επιτυχία όλη τη χρονιά.

Πώς να βοηθήσετε το παιδί σας με τις εργασίες στο σπίτι

Δημιουργήστε ένα ήσυχο χώρο για μελέτη με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό.

Καθορίστε το χρόνο μελέτης όταν εσείς ή κάποιος άλλος ενήλικας βρίσκεται στο σπίτι για να προσφέρει βοήθεια αν χρειαστεί.

Βοηθήστε το παιδί να αναπτύξει καλές στρατηγικές μάθησης (π.χ. απομάκρυνση της τηλεόρασης από το χώρο μελέτης).

Προτείνετε ή / και βοηθήστε το παιδί να δημιουργήσει ένα πλάνο μελέτης.

Ελέγχετε αν έχουν γίνει οι εργασίες με το τέλος του χρόνου μελέτης.

Όταν το παιδί ζητάει βοήθεια, καθοδηγήστε το να ανακαλύψει τις απαντήσεις μόνο του και μη του προσφέρετε έτοιμες γνώσεις (απευθύνετε τρόπους και μέσα ανακάλυψης της πληροφορίας π.χ. διαδίκτυο, εγκυκλοπαίδειες, βοηθητικά εγχειρίδια, ακουστικά CD ή αν η ερώτηση είναι μέσα στο πεδίο γνώσης σας, κάντε τις σωστές ερωτήσεις για να σας δοθούν οι σωστές απαντήσεις).

 Μη νιώθετε ότι πρέπει να τα γνωρίζετε όλα. Ενθαρρύνετε το παιδί να ρωτά τις απορίες του και να εξερευνά στρατηγικές μάθησης με τους καθηγητές του.

 Ελέγχετε τις εργασίες που έχουν επιστραφεί από τον καθηγητή. Υπογράψτε ότι λάβατε γνώση, αν σας ζητηθεί.

Συγχαρείτε το παιδί για την σκληρή δουλειά του.

Θυμηθείτε ότι βοηθώντας το παιδί να δημιουργήσει τρόπους και δρόμους οργάνωσης του χρόνου και της μελέτης, θέτετε τα θεμέλια που θα ενισχύσουν το αίσθημα της επιτυχίας όχι μόνο στη / για τη σχολική ζωή αλλά και για τη μελλοντική επαγγελματική του σταδιοδρομία.